Nota Redacției: Spoiler alert!
Trebuie să vă spunem de la început că Andrei, colegul nostru, este un mare fan (și un mare consumator!) al industriei de gaming. De aceea, acest articol este plin de detalii tehnice, pentru cunoscători, dar reprezintă și o analiză foarte bună a unui adevărat boom financiar derulat de curând.
De curând, Microsoft a anunțat cea mai mare achiziție a sa. Pentru suma „modică” de 70 miliarde(!) USD, gigantul jocurilor video, Activision Blizzard, va intra sub imperiul companiei înființate de Bill Gates. Ca să îți faci o idee, această achiziție este echivalentul sumei celor mai mari 5 tranzacții făcute anterior de Microsoft (printre care Skype, Nokia sau LinkedIn). În plus, aceasta este și cea mai mare achiziție din industria de gaming.
La o primă vedere, poate fi o mișcare bună pentru a aduce titluri precum Call of Duty, World of Warcraft, Diablo, Overwatch sau CandyCrush ca posibile exclusivități pentru Xbox. O sursă de putere importantă în a câștiga cotă de piață în lupta cu Playstation-ul lui Sony. Greu de crezut totuși că, din punct financiar, aceasta va fi următoarea mișcare.
Hai să gândim puțin… Meta
Nu cu mult timp în urmă, Mark Zuckerberg a anunțat lansarea Metaversului. Un univers în realitatea virtuală (VR) în care, pe lângă distracție, oamenii pot lucra, pot ține ședințe sau pot desfășura interviuri de angajare. Toate aplicațiile sale (Facebook, Instagram, WhatsApp și Oculus) au trecut sub brandul Meta. Cuvintele cheie din fraza de mai sus sunt „oamenii pot lucra”. Uneltele profesionale precum Azure Cloud, Office sau Teams reprezintă pentru Microsoft peste jumătate din cifra de afaceri. Dacă oamenii se vor muta într-o lume virtuală să lucreze, Microsoft va avea nevoie de un partener cu experiență în crearea de astfel de lumi. Unde să găsești astfel de experți? În industria de gaming. Și de ce să nu mergi către cei care au creat una dintre cele mai elaborate lumi virtuale, respectiv World of Warcraft? Adică, ghici, Activison Blizzard!
Blizzard a lansat World of Warcraft în 2004. Este un MMORPG sau Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (n.r.: v-am zis că e super-tehnicist!). La apogeu, în 2010, eram peste 12 milioane de jucători. Da, și eu am jucat la nivel competitiv acest joc vreme de câțiva ani buni. Este probabil jocul care a popularizat achiziția de token-uri digitale. Deci este și NFT ready (n.r. 😃). Încă un punct de pe lista de dorințe a Microsoft.
Că tot am amintit de Playstation, să nu uităm că în 2016 Sony a lansat propriul set de VR care includea jocul ‘PS VR Worlds’. Mai mult experiență decât joc, acesta includea 5 lumi imaginare pe care jucătorii (cu caraghioasa cască de realitate virtuală pe cap) le puteau explora. De atunci, experiențele virtuale au evoluat: poți vizita muzee, poți urca pe Everest sau poți conduce o navă X-wing din Războiul Stelelor. Spre deosebire de Microsoft, Sony a construit de la zero universul virtual. În business, la fel ca în negociere, chiar dacă nu știm clar care sunt obiectivele celeilalte părți, dacă suntem atenți la semnale ne putem face o idee destul de solidă asupra direcției.
Și noi la Scotwork sesizăm foarte bine revoluția digitală. Acum mai bine de 40 de ani am fost prima organizație la nivel mondial care a introdus filmările și feed-back-ul pe film în cadrul sesiunilor de training. În prezent, desfășurăm sesiunile prin Zoom și prin platforma digitală Scotwork. În viitorul nu foarte îndepărtat, vom ține cursul de Abilități Avansate de Negociere, foarte probabil, într-un mediu VR. Poate că va mai dura ceva timp până companiile vor începe să închirieze și să lucreze în spații virtuale, dar pregătirile sunt destul de înaintate. Exact ca în negociere, pregătirea este esențială pentru atingerea obiectivului.
Microsoft tocmai ce a pus bazele unei viitoare surse serioase de putere în (deocamdată) foarte puțin exploratul univers VR.
Acum mingea este în terenul (virtual) al Apple sau Google.
Din nou Nota Redacției:
Așa-i că am avut dreptate?