În curând, este foarte posibil să ai parte de publicitate și pe Netflix. Dar nu așa cum te aștepți.
Probabil că ai mai auzit povestea din 2000, în care Blockbuster, o companie care valora 4,5 miliarde de dolari, a avut ocazia de a achiziționa Netfix pentru 50 de milioane de dolari. Ambele activau în industria de entertainment, mai exact închirierea de filme pe suport fizic - casete video. Și dacă tocmai ți-ai reamintit de penalizările plătite pentru că ai returnat o casetă nederulată, atunci știi despre ce vorbesc.
Ei bine, CEO-ul Blockbuster de la acel moment, John Antioco, nu a vrut să negocieze un deal cu fondatorul Netflix, Reed Hastings. Bula ‘dot com’ tocmai explodase, iar Antioco nu credea că viitorul filmelor ar putea să aibă legătură cu vizionarea online (streaming). Astăzi, una dintre companii valorează 176 de miliarde de dolari. Cealaltă a dat faliment de ceva timp. În pofida penalizărilor exagerate pentru nederularea casetelor…
Plăcinta actuală
Posturile TV tradiționale realizează venituri din publicitate, pe care o difuzează (spre exasperarea tuturor) în puncte cheie ale filmului. Și nu, nu ți se pare, punctele cheie se suprapun pe mai multe canale TV, deci va trebui să urmărești câteva clipuri de publicitate. Companiile de streaming precum Netflix, HBO Max sau Disney+ își bazează bugetul pe abonamente lunare. Cu marele argument că filmele nu vor fi întrerupte de publicitate. Până acum… oarecum.
Cum își poate păstra Netflix cel mai important argument de vânzare (publicitate 0), să crească încasările (mărirea plăcintei) și asta fără să mărească tarifele?
Plăcinta mărită
Mirriad este o companie britanică specializată în efecte speciale (SFX). Mirriad a lucrat cu agenții de publicitate pentru a introduce în filme anumite produse care nu se aflau fizic acolo atunci când scena a fost filmată. Poate că azi faci streaming la Misiune Imposibilă 3 și ajungi la scena de final - din restaurant, iar pe una dintre mesele din spatele lui Tom Cruise apare o sticlă de Heineken. Data viitoare când vei revedea filmul, în loc de Heineken poate fi o sticlă de Budwiser. Sau una de Coca Cola. În funcție de ce contract derulează Netflix pentru a-și mări plăcinta la acel moment.
Și nu se oprește doar la plasarea de produse. Observi diferența din imaginea alăturată?
Pe zidul gol a apărut emblema Coca Cola (scrisă în chineză, pentru că este dintr-un film chinezesc, dar inconfundabilă). Pe platou emblema nu a existat fizic.
Conform PQ Media, ‘plăcinta’ plasării de produse în 2020 a ajuns la o cifră de 20,6 miliarde de dolari. La fel cum, în anii 30, producătorii de săpun au găsit soluția de a-și plasa constant produsele în seriale cu cost de producție scăzut (de aici și denumirea de ‘soap opera’), astăzi, din cauza suprasaturării, marketerii caută noi metode de a fi în mintea consumatorilor. Mai ales că atenția a scăzut sub 9 secunde.
Sigur, poți încerca și varianta extremă, 91 de minute de plasare de produse. Poate să funcționeze. Dacă ești Lego… și o faci sub formă de poveste (Lego Movie).
În cursul nostru de negociere provocăm cursanții să fie inovativi și să găsească noi modalități prin care pot mări plăcinta, fără a micșora câștigul celeilalte părți.
Dă-ți voie să testezi și să explorezi. Nu ai nimic de pierdut, dar poți găsi un unghi care poate mări plăcinta - atât pentru tine, cât și pentru partenerul de negociere.