Articolul este preluat de la colegii Scotwork UK, autor Horace McDonald.
La un recent webinar organizat de Scotwork America de Nord, unul dintre participanți a vorbit despre importanța construirii propriului 'sat'. Într-un context personal, acest lucru se referă la grupul cultivat pentru a vă sprijini în momente de nevoie. Toate întreprinderile există într-un context mai larg și într-un mod similar sunt conectate la alte întreprinderi și grupuri de interese. Acestea pot fi diverse părți interesate - acționari, investitori, clienți, furnizori și comunitățile în care activează. În multe privințe, aceste entități cuprind satul lor.
În urmă cu ceva timp, am văzut un protest al fanilor Manchester United la (stadionul) Old Trafford, care a dus la amânarea jocului împotriva celor de la Liverpool. Deși anunțarea formării ESL (n.trad. Super Liga Europeană) și restricțiile privind prezența la meciuri pe stadion au fost, aparent, factorii declanșatori ai acțiunii de protest, reprezentanții fanilor lui United au declarat că lipsa comunicării și a interesului arătat suporterilor de către familia Glazer, care deține clubul de 16 ani, au declanșat criza actuală. Manchester United este exemplificarea perfectă a unei inginerii economice foarte reușite, o dihotomie care, pe de o parte, permite proprietarilor să încarce clubul cu datorii, iar pe de altă parte să primească dividende semnificative, oferind în același timp managerilor sume uriașe de cheltuit pe transferurile și salariile jucătorilor. Cei mai cinici suporteri ar putea cita și lipsa succesului din ultimii ani ca un alt motiv al actualei crize!
Mai mult decât orice alt sport, fotbalul a fost victima comercialismului în ultimii 20 de ani. Este evident că, pentru marile cluburi, veniturile generate de fanii de pe stadion au devenit mult mai puțin important decât sumele uriașe de bani generate de fanii din străinătate. Ca exemplu, Tottenham Hotspur are mai mulți fani în Coreea de Sud decât în Marea Britanie! Una dintre condițiile obligatorii pentru a juca în Premier League (n.tr. campionatul de fotbal al Angliei) este o publicitate asiduă în jurul stadionului, care difuzează tot atâtea reclame în limba chineză, cât și în engleză.
S-au scris multe despre modul în care semnatarii acordului Super Ligii Europene au anticipat greșit reacțiile privind anunțarea noii competiții, care a vizat în mod clar maximizarea veniturilor pe piețe mai puțin dezvoltate, dar cu potențial imens. Ceea ce aparent nu au reușit să înțeleagă este că toate cluburile, indiferent de mărimea lor, există într-un ecosistem (sau „sat”) care cuprinde fanii, jucătorii, managerii, personalul clubului și comunitățile pe care le deservesc. În timp ce impactul financiar al fanilor locali (și adesea nu foarte locali) s-a redus în ultimii ani, evenimentele din ultimele săptămâni au demonstrat că încă mai dețin o putere imensă, mai ales că fotbalul din Premier League este difuzat în întreaga lume, acolo unde există social media.
Într-un mod similar, deși negociem adesea pe cont propriu, este vital să implicăm oamenii din satul nostru (de exemplu: șeful, echipa noastră, Finanțe, Marketing, Lanțul de aprovizionare, Achiziții, Operațiuni) atunci când planificăm și executăm negocieri. Unele dintre eșecurile pe care le vedem des în negociere provin din lipsa de planificare. Pregătirea temeinică vă permite să determinați lucrurile pe care trebuie să le obțineți în negociere și lucrurile pe care doar ați dori să le obțineți, iar acestea vor diferi în funcție de varietatea părților interesate din „satul” vostru. Neimplicarea lor este puțin probabil să aibă aceleași consecințe catastrofale pe care le-au întâmpinat fondatorii ESL, dar vor știrbi autoritatea pe care o aveți în negociere, ritmul în care puteți lua decizii și încrederea într-o negociere eficientă.
Opinia noastră este că cele mai bune propuneri apar atunci când ambele părți colaborează pentru a descoperi plus-valoarea provenind din noi oportunități. Evenimentele care au zguduit fotbalul în ultimele câteva săptămâni au dovedit că o colaborare cu satul tău este la fel de importantă ca eforturile de colaborare pe care le depui cu oamenii cu care negociezi.
Traducerea și adaptarea aparțin lui Andrei Vasile (partener Scotwork Romania)